ארונות אמבטיה איך קונים מה שואלים בחנות ואיך בעצם בודקים כל זאת במדריך שלפניכם

איך לקנות ארון אמבטיה?
מאת: יעל ניסקי

חדר האמבטיה הוא המקום אליו אנחנו פורשים בסוף יום כדי להתפנק, להתענג ולשכוח מצרות היום. אבל, אם החדר הזה לא מעוצב נכון ואינו מכיל שטחי אחסון מתאימים, הוא יכול להכיל אי סדר ובלגן אמיתי. בסוף היום, אף אחד מאיתנו לא אוהב דקורציה של בקבוקי חומרי ניקוי מטפטפים על הרצפה וערימות מעלות אבק של גלילי נייר טואלט. ארון האמבטיה בא לעשות סדר בכל הציוד הנלווה ולתת לחדר עיצוב נקי ומסודר, לפחות כלפי חוץ. מעבר לכך, ארון האמבטיה יכול להפוך את החיים שלנו לקצת יותר פשוטים ונוחים. בין אם אנחנו צריכים לשלוף מגבת במהירות, או אם נתקענו במקלחת בלי סבון או שמפו, אין דבר קל יותר מלהושיט יד לארון האמבטיה הקרוב ולמצוא בקלות את הפתרון.

קיימים סוגים רבים של ארונות אמבטיה בחנויות. ישנם ארונות תלויים, ארונות עומדים, כאלה שמגיעים עם תאורה, וכאלה שמצוידים במגירות רחבות. כל אחד מהארונות יכול להגיע עם סוגים שונים של כיורים ומשטחים ועיצובים מגוונים. איך בוחרים ארון אמבטיה כך שיתאים לצרכנו, איזה סוגי ארונות קיימים ולמה חשוב לשים לב בעת הקניה – כל התשובות.

לפני הכל
לפני שאתם ניגשים לחנות אביזרי האמבטיה ובוחרים את ארון החלומות שלכם, כדאי לעשות קצת שיעורי בית. יצחק לוי, מנהל חברת "7 סטון" בראש העין מסביר: "לפני קניית ארון אמבטיה יש למדוד את ממדי החדר ולהבטיח שיש התאמה בין מיקום הארון למיקום הצנרת". אם אתם עומדים להיכנס לבית חדש שקניתם זה עתה מהקבלן, יש חשיבות קריטית לבדיקה מוקדמת של מיקום הצנרת עוד לפני קניית הארון.

לעומת זאת, אם הדירה שלכם נמצאת בתהליכי שיפוצים, רצוי דווקא לבחור את הארון מראש ורק לאחר מכן לתת לקבלן השיפוצים את ההוראות בהתאם לממדיו. מעבר לכך, לוי מוסיף כי חשוב לשים לב שארון האמבטיה מתאים בממדיו לממדי החדר כולו, למיקום השירותים בחדר ולמיקום האמבט והמקלחון בו. חשוב לקחת בחשבון גם את המרחקים בעת פתיחת הדלתות והמגירות ולוודא שיש לכם מקום לזוז בחדר לאחר התקנת הארון.

קחו בחשבון שהזמנת ארון במידות סטנדרט עשויה לעלות לכם פחות מהזמנת ארון במידות מיוחדות. אם לא ביצעתם את כל החישובים מראש, ייתכן שתצטרכו לשלם יותר ובלי כל סיבה מיוחדת.

להתאים את הארון לצרכים
מעבר לכך שארון האמבטיה חייב להיות מתאים לממדי החדר ומיקום הצנרת, הוא חייב להיות מתאים לצרכים שלכם. עליכם לחשוב מראש על סוג הציוד שהייתם רוצים לאחסן בארון ומי יהיו המשתמשים העיקריים שלו. ארון שמיועד לחדר אמבטיה של יחידת הורים בדרך כלל קטן יותר משום שלרוב מדובר בחדר קטן ממילא שהתנועה בו קטנה וכך גם כמות הציוד המאוחסנת בו. לעומת זאת, ארון בחדר אמבטיה משפחתי משותף בדרך כלל צריך להיות גדול יותר כדי להכיל ציוד רב כגון מוצרי קוסמטיקה, מגבות וחומרי ניקוי רבים.

במרבית החברות מאפשרים לכם בחירה בין ארונות אמבטיה תלויים לעומת כאלה שעומדים על הרצפה. לארון התלוי יש יתרון אחד – קל לנקות מתחתיו. יחד עם זאת, נפח האחסון בו קטן ולכן הוא יכול להתאים יותר לחדר אמבטיה של יחידת ההורים. ארון העומד על הרצפה לעומת זאת אולי ידרוש שתתכופפו יותר כדי לשלוף ציוד ממנו, אך הוא מכיל נפח אחסון גדול יותר ולכן יתאים יותר לחדר אמבטיה משותף.

בכל ארון אמבטיה קיימת האפשרות להתקין מגירות או דלתות. מגרות, מטבע הדברים, מייקרות את מחיר הארון, אך יש שמוצאים אותן כנוחות יותר לשימוש. בארונות התלויים של חדר ההורים יש שימוש נרחב יותר במגירות, לעומת ארונות עומדים שבהם בדרך כלל יש שילוב בין דלתות למגירות. את המגרות ניתן להזמין עם מסילות טלסקופיות שנסגרות בצורה הדרגתית או עם מסילות רגילות. גם המסילות הטלסקופיות יכולות לייקר את העניין ולכן יש לשקול היטב אם הן בכלל נחוצות בחדר בו התנועה לא רבה מראש.

עצות על עץ
החומרים המרכיבים את ארון האמבטיה משפיעים על עמידותו לאורך זמן בתנאי לחות, רטיבות וחום. אף אחד מאיתנו לא מעוניין להשקיע כסף וזמן בארון אמבטיה שתוך שנה יוחלף. כאשר אתם בוחרים ארון, שימו לב שיש הבדל בין החומרים המרכיבים את חזית הארון ואלו המרכיבים את גוף הארון. כאשר אומרים לכם בחנות כי הארון עשוי "עץ מלא", "סנדוויץ'" או כל חומר אחר, הכוונה היא בדרך כלל רק לחזית הארון ולא לארון כולו. לכן, חשוב שתתעקשו ותשאלו את המוכר ממה עשוי גוף הארון עצמו. במרבית הארונות האיכותיים גוף הארון יהיה עשוי מעץ סנדוויץ', שנחשב לעמיד ביותר כשהוא מצופה בפורמייקה. ישנם גם ארונות שגופם עשוי חומרים מתועשים כמו MDF או סיבית, שנחשבים נחותים יותר.

קיימים מספר סוגים עיקריים של עץ המרכיבים את ארונות האמבטיה הנבדלים במראם, איכותם וכמובן גם במחיר. הנה סקירה קצרה של סוגי העץ המאפיינים את ארונות האמבטיה, היתרונות והחסרונות שלהם, הבחירה בידכם:

עץ מלא
עץ מלא לרוב יכול להרכיב רק את חזית הארון ולא את גופו. המושג "עץ מלא" מתייחס לכל סוג עץ שלא הוכנסו בו דבקים ומקורו בדרך כלל מעצי אורן, בוק, מייפל, דובדבן, אגוז ומהגוני. אולם, אל תטעו לחשוב שמדובר בפלטת עץ שזה עתה נוסרה מהחורשה הקרובה. למעשה, קיימים מספר סוגים של עץ מלא שמיוצרים בטכניקות שונות, חלקם מתאימים לחדרי האמבטיה וחלקם בכלל לא:

עץ מלא בשכבה אחת: למרות שהוא נראה מסיבי ויוקרתי, הוא לא מומלץ לחדרי אמבטיה משום שהוא עלול לקבל עיוות בתנאי חום ולחות.

עץ תלת שכבתי ("פאנל"): עשוי שלוש שכבות עץ שהודבקו מכיוונים שונים. הדלתות נראות כפלטה ישרה וניתן בדרך כלל לראות בהן את מרקם העץ. העץ התלת שכבתי נחשב סוג העץ האיכותי ביותר והוא גם היקר ביותר. אם יוצר בצורה נכונה עשוי להחזיק שנים רבות.

דלתות מסגרת: מסגרת עץ שהוכנס בה דיקט עץ טבעי מלא אך דק יותר מאותו סוג. העמידות דומה לזו של העץ התלת שכבתי, אך העיצוב והמראה שונה.

עץ עשוי סטריפים: רצועות של עץ מלא שחוברו יחד לפלטה. העץ הזה אמנם יפה, אך יש לו לא מעט חסרונות. אם הייצור לא בוצע בצורה נכונה הפלטות הללו עשויות לקבל עיוות ו"בטן" בתנאי הרטיבות והלחות באמבטיה, במיוחד כשמדובר בפלטות גדולות. בנוסף יש יותר סיכויים לקבל סדקים בין השכבות לאורך השנים.

בירץ': עץ ליבנה המיוצר משכבות דקות של עץ מלא בשתי וערב בעל מראה טבעי. הארונות המיוצרים מבירץ' נצבעים בחלק הפנימי והחיצוני. בניגוד לשאר סוגי העץ המלא, ניתן לייצר מבירץ' גם את גוף הארון אם רוצים בכך. הוא עשוי שכבות דקות מאד, דבר שמעלה את החוזק שלו ומוריד את הסיכוי שלו לקבל עיוותים.

סנדוויץ'
עץ הסנדוויץ' אינו נחשב כעץ מלא, אך הוא בין סוגי העץ האיכותיים ביותר והמתאימים ביותר לארונות האמבטיה. כאשר הסנדוויץ' מצופה בפורמייקה, הוא מקבל אחידות טובה מאד. הפלטה העשויה ממנו ישרה, חזקה, יפה וכמובן עמידה לתנאי האמבטיה. כל זאת במחיר נמוך יותר מהעץ התלת שכבתי.

הסנדוויץ' עשוי דיקטים המודבקים אחד בשני שתי וערב. הוא יכול להגיע בעוביים משתנים בהתאם להחלטת היצרן. ישנם כמה סוגי לוחות סנדוויץ' כשהיוקרתי והמומלץ ביותר מביניהם לארון האמבטיה הוא הסנדוויץ' האדום המיוצר מעץ גבון. סוג נוסף מהסדרה הוא סנדוויץ' טווין, העשוי עץ גבון בשכבות החיצוניות ועץ זול יותר בשכבות הפנימיות ולכן נחשב כעץ ברמה בינונית. סנדוויץ' הצפצפה הוא עץ רך יחסית הניתן לשריטה בקלות, אך אם הוא מצופה פורמייקה, למעשה אין איתו כל בעיה בשימוש באמבטיה.

עץ מתועש
העץ המתועש אמנם פחות יוקרתי מהעץ המלא והסנדוויץ', ויש שטוענים כי הוא גם פחות עמיד ממנו. יחד עם זאת, יש שבוחרים בו משיקולי מחיר. הסוגים העיקריים של העץ המתועש כוללים MDF, סיבית, מלמין ומזונית מצופים בציפויים שונים. קחו בחשבון כי לא כל סוגי העץ המתועש מתאימים לאמבטיה. הסיבית והמזונית לדוגמה עשויות מנסורת עץ מעורבת בדבק ואינן עמידות בלחות ולכן לא כדאיות בארונות האמבטיה. ה- MDF, לעומת זאת, בהיותו מצופה בפורמייקה, יכול לקבל חיזוק ועמידות מתאימה.

ציפויים
עץ מתועש או סנדוויץ' מצופים בסוגים שונים של ציפויים לפני שהם מורכבים לארון האמבטיה. הנה כמה סוגים של ציפויי עץ והתכונות שלהם:

ציפוי פורניר: מדובר בשכבה דקה שגולפה מעץ טבעי והודבקה על עץ מתועש. החזית המתקבלת היא במראה עץ מלא, למרות שבפועל לא כך הדבר. הפורניר אמנם יפה, אך יש חשש כי הוא יתקלף או יתנפח תחת הלחות והרטיבות בחדר ויאבד מיופיו. בנוסף לכך, הוא קשה יחסית לניקוי.

ציפוי פורמייקה: חומר סינטטי עמיד מאד, רחיץ ומתנקה בקלות. הפורמייקה יכולה לצפות פלטות סנדוויץ' או MDF מבפנים ומבחוץ בצבעים שונים. פלטות "פוספורמינג", שהפנים שלהן עשוי MDF, הן בין הנפוצות לדלתות ארונות האמבטיה.

ציפוי טפט: מדובר בנייר לכל דבר, ולכן הוא נוטה להתקלף ולא מומלץ לחדרי אמבטיה.

ציפוי ממברנה: חומר דומה לפורמייקה הניחן באטימות גבוהה ולכן נחשב כמתאים לחדרי אמבטיה.

כיור והמשטח
כל ארונות האמבטיה מגיעים עם כיור ומשטח שגם אותם תוכלו לבחור מתוך מבחר דגמים, חומרים, צורות וצבעים. סוג הכיור, גודלו ואופן התקנתו חייבים להיות מותאמים לסוג המשטח שבחרתם ולממדי הארון.

את הכיור תוכלו להתקין במספר אופנים, לכל אחד מהם יש יתרונות משלו:

5. כיור אינטגראלי
הכיור והמשטח כיחידה אחת רציפה ללא נקודות חיבור. היתרון הגדול של שיטה זו הוא בכך שנמנעת הצטברות של לכלוך והניקיון פשוט וקל. החומר הנפוץ ביותר ממנו עשוי הכיור הזה הוא חרס (מאותו סוג שיש באסלה), אותו קל ופשוט לנקות עם כל החומרים המוכרים. ניתן גם להזמין כיור אינטגראלי העשוי חומרים פלסטיים, שעשויים להיראות יפים מאד, אך הם רגישים יותר לשריטות, נוטים יותר לספוג כתמים ולא ניתן לנקות אותם עם כל חומר ניקוי.

6. כיור מונח
הכיור מונח מעל המשטח. במקרה זה ניתן לבחור מגוון גדול יותר של משטחים, החל ממשטחי עץ וכלה במשטחי פסיפס. הכיור גם הוא יכול להיות ממגוון חומרים כגון אבן או חרס ובמגוון צורות. האפשרויות לעיצוב במקרה זה הן בלתי מוגבלות ויש מקום ליצירתיות. יחד עם זאת, יש יותר סיכוי להצטברות לכלוך בנקודות המפגש בין הכיור למשטח.

7. כיור בהתקנה אפס
הכיור בגובה המשטח בדיוק. בדרך כלל מבוצע במשטחי שיש ולא במשטחי עץ, עקב החשש לפגוע בעץ מהתזות מים.

8. כיור בהתקנה תחתונה
הכיור מותקן מתחת למשטח ויכול להגיע במגוון צורות, החל מכיור אובאלי דרך מלבני וכלה בעגול. להתקנה הזאת יתרון בניקוז קל של המים מהמשטח, אך יש יותר סיכוי להצטברות לכלוך בנקודות התפר בין הכיור למשטח.

9. כיור עליון
כיור ששפתו מכסה את המשטח. העיצוב שלו יפה מאד, אך ניקוז המים לא כל כך יעיל מהמשטח לכיור. בנוסף לכך, ייתכן שתצטרכו עוזרת בית מיוחדת רק להסרת הלכלוך שיצטבר בנקודות התפר בכיור הזה.

אם בחרתם בכיור שאינו אינטגראלי, עומדים לרשותכם סוגים שונים של משטחים. החומרים הנפוצים ביותר הם שיש קיסר, שיש טבעי (כגון שיש חברון, מצפה, חלילה, בירזט וכדומה), פסיפס וכן משטחי עץ או עץ בציפוי פורמייקה. המשטח המבוקש ביותר, כך על פי לוי, הוא שיש קיסר. השיש הטבעי גם הוא נחשב יוקרתי, אך בעקבות כושר ספיגה גבוה לכתמים, יש שאינם מעוניינים בו. משטח עץ יכול להחזיק מעמד מספר שנים בחדר האמבטיה, אך מטבע הדברים, אם מים עמדו עליו והוא לא טופל כהלכה, הוא צפוי להתבלות מהר מאד.

עזרים טקטיים
בכל ארון אמבטיה ישנן תוספות שמשלימות את העיצוב שלו, כגון מראה, תאורה מתאימה ופרזול. ברזים, לעומת זאת, נרכשים בנפרד מהארון ומותקנים במשטח עצמו או בקיר. יחד עם זאת, קחו בחשבון שכל משטחי הארונות מגיעים עם הכנה וחור לברז. אם במקרה אתם מעוניינים דווקא שהברז יחובר לקיר, עליכם ליידע את החברה מראש ולהזמין ארון בו אין הכנה לברז.

אחריות
עבור חלק מהארונות המוצעים למכירה בארץ תוכלו לקבל תעודת אחריות של היצרן או היבואן. האחריות ניתנת בדרך כלל ל- 3 שנים לבעיות כגון ניפוח העץ בארון וצירים חלודים. עבור המראה בארון ניתן לרוב לקבל אחריות לשנה אחת על קילוף החומר (מצב די נפוץ באמבטיה). על משטח השיש תוכלו לקבל תעודת אחריות בנפרד מחברת השיש, כל חברה לפי הסטנדרט שלה.