מרצפים את הבית

לפני שאתם מתחילים לשפץ את הבית, תעיפו מבט על הרצפה שלכם – גם לה מגיע קצת תשומת לב. איך בוחרים אריחים, מה המחירים בשוק ומה צריך לבדוק – הכול במדריך שלפניכם

יעל ניסקי

אין כמו התחלות חדשות, בין אם זה בית חדש או שיפוץ מאסיבי לדירה הישנה. יכול להיות שכרגע אתם רק בצעדים הראשונים של הפרוייקט, והכול מצטייר לכם ככאב ראש נוראי – אבל אחרי שתראו את התוצאה הסופית, כל מה שעברתם בדרך יתגמד ויעלם.

לפני שאתם בוחרים את הצבע של הקירות בסלון, ואת סוג הארונות במטבח, חשוב לתת תשומת לב גם למראה הרצפה. לא משנה אם הבית חדש או ישן, ברגע שלחיפוי הרצפה שלכם יש אמירה עיצובית חדה וברורה – כל הבית מקבל אווירה לגמרי אחרת. נסו להיזכר בפעם ההיא שנכנסתם לדירה ישנה, מרוצפת בלילינאום צבעוני ומאיר עיניים, לעומת הבית של ההורים שלכם נניח, שבשנות השמונים טרחו ושיפצו אותו במרצפות 'טראצו' שאז היו להיט, והיום הן נראות כמו שיא השיעמום. קחו בחשבון שבשנים שעברו מאז כל החוקים נפרצו – הצבעים, הדוגמאות והחומרים השתנו והתרבו ללא הכר. כדי להקל מעט על הבלבול, יצאנו לבדוק מהם היתרונות והחסרונות של סוגי האריחים הקיימים היום, איך בוחרים את הרצפה המתאימה לבית, וכמובן – כמה זה יעלה לכם.

סוגי אריחים

חומרי הריצוף לבית המקובלים היום הם קרמיקה, גרניט פורצלן, אבן ושיש, ומייד נעשה היכרות עם כל אחד מהם. חומרי המרצפות הם בעלי תכונות שונות של חוזק, ספיגות ושחיקה אך גם בעלי טקסטורות שונות – מזוגגת, מחוספסת, טבעית או מלוטשת. מה מאפיין את כל אחד מסוגי האריחים ומי מהם דורש טיפול מיוחד בבית? יצאנו לבדוק.

קרמיקה או פורצלן מזוגגשתי האופציות הללו הן הנמכרות והעממיות ביותר. המרצפת בנויה מבסיס של פורצלן או  קרמיקה סינטטיים,

ריצוף ברשת אלוני

ריצוף ברשת אלוני

כאשר הציפוי או הזיגוג העליון מהווה את החומר החיצוני הנראה לעין ועליו דורכים, והוא יכול להיות במגוון צבעים ודוגמאות. בסיס הפורצלן נחשב כחומר חזק יותר מקרמיקה, אך הזיגוג הוא בדיוק אתו זיגוג המתקבל על הקרמיקה.

יצחק לוי, מנהל חברת "7 סטון" בראש העין, מסביר על החשיבות באיכות הזיגוג: "כאשר אתם קונים קרמיקה או פורצלן מזוגג, כדאי לבדוק את רמת השחיקה – ואיכות הזיגוג היא שקובעת אותה". על פי נתוני מכון התקנים, עבור כל סוג של אריח קיים סיווג של עמידות בשחיקה הנע בין 0 ל- 5. האריחים הנפוצים ביותר לשימוש בארץ הם בעלי דרגת שחיקה גבוהה יחסית הנעה בין 3 ל- 4.
קחו בחשבון שבדרך כלל נתוני השחיקה לא מסומנים על האריזה ויש לדרוש לראות אותם בקטלוג היצרן, ולאחר מכן לאמת את הנתונים עם תו התקן של המוצר: "באישור של מכון התקנים כתוב במפורש אם הבדיקה שלהם תואמת את הצהרת היצרן בקטלוג. אל תסמכו רק על מה שכתוב בקטלוג היצרן, דרשו לראות תו תקן ואת נתוני השחיקה המצוינים בו" מסביר לוי.

עוד פרט שיש להתחשב בו, הוא האם אתם גרים בבית פרטי שיש אליו כניסה ישירות מדשא או ממשטח חול, מכיון שחול, דשא ולכלוך גורמים לשחיקת המרצפות. לכן, במקרים אלה כדאי לבחור מרצפות בעלות דרגות שחיקה גבוהות ככל האפשר. אם הציעו לכם כל מיני שיטות כמו לשרוט את האריח בעזרת מסמר כדי לבדוק את רמת השחיקה בחנות, כדאי שלא תסמכו על כך – למכון התקנים יש בדיקות קצת יותר מהימנות, פשוט הסתכלו בתו התקן של המוצר כדי לקבל את הנתונים.

עוד יתרון של אריחי קרמיקה ופורצלן מזוגגים הוא ברמת ה"ספיגות" הנמוכה שלהם, השואפת ל- 0. אריח מזוגג לא יספוג כתמים ורטיבות שטפטפו עליו בבית. לוי נותן טיפ לבדיקת ספיגות של האריח בחנות: "בקשו לצייר עם טוש על דוגמת אריח. אם הטוש לא נמחק, סימן שהאריח סופג, כלומר הוא בעל ספיגות גבוהה ולכן הוא לא יהיה עמיד לכתמים. אם הטוש נמחק במהירות, סימן שמצאתם אריח בעל ספיגות נמוכה ועמיד נגד כתמים".

פורצלן מלוטש
מרצפות של פורצלן מלוטש מיוצרות ללא זיגוג עליון, ולכן הן בעלות רמת ספיגות גבוהה יותר ממרצפות פורצלן או קרמיקה מזוגג. אמנם ניתן למצוא בין סוגי המרצפות והיצרנים מרצפות בעלות ספיגות גבוהה יותר או פחות, אבל תמיד תישאר למרצפות הללו נטייה לספוג כתמים וזאת עובדה. אם אתם מתעקשים על אריחים מהסוג הזה, יש פתרון שיכול להיות יעיל עבורכם, והוא לטפל בהם מהיום הראשון ולתחזק תקופתית את הריצוף, על ידי שימוש בחומרים אוטמים שניתן להשיג בחנויות עשה זאת בעצמך ובחנויות לחומרי בניין. יצחק לוי מסביר איך זה נעשה: "לוקחים מטלית לחה ומורחים את הסילר (החומר האוטם) על האריחים בדיוק כמו שמנגבים נעליים. אני ממליץ לנסות קודם על אריח אחד או שניים בבית ולוודא שהצבע לא משתנה, ורק לאחר מכן לעשות את העבודה על כל אריחי הבית". על הטיפול הזה יתכן שיש לחזור אחת לתקופה, תלוי בכל בית והתנאים בו.

ריצוף כהה של חברת נגב

ריצוף כהה של חברת נגב

פורצלן פול בודי (גוף מלא)
פורצלן פול בודי, כשמו כן הוא, פורצלן מלא בחתיכה אחת. בניגוד לאריחי פורצלן רגילים המורכבים ממספר שכבות של פורצלן, זולות ויקרות בשילוב, במקרה זה מדובר בפורצלן של שכבה אחת. הפורצלן הזה יכול להגיע בשתי צורות – מלוטש או מזוגג חלקית. מסתבר שפורצלן פול בודי עלול להיות יותר רגיש לכתמים מאשר הפורצלן המלוטש וגם הוא זקוק לתחזוקה שוטפת. יחד עם זאת הוא ניחן בתכונה אחת יוצאת דופן – הוא אינו נשחק, כפי שמסביר לוי: "בפורצלן פול בודי אין משמעות בכלל לנושא השחיקה. עד כמה שישחק, אנחנו עדיין נהיה על אותו חומר, כי מדובר בשכבה אחת של חומר אחיד". לוי מסביר שאם הפורצלן שקניתם השתנה בצבעו כעבור מספר שנים בבית, כנראה שעבדו עליכם, ומדובר בפורצלן מסוג אחר.

אריחים מנוסרים
מכון התקנים ממליץ להשאיר רווחים בין המרצפות ברצפה של מינימום 2-3 מ"מ. אולם, יש מי שרוצה לבצע ריצוף בביתו כך שהמרצפות יהיו כמה שיותר צמודות עם מינימום רווחים, ולכן המציאו את האריחים המנוסרים.

האריחים הללו חתוכים בצורה מדויקת לאחר ה"אפייה" שלהם לפי מידה. לקוחות רבים משוכנעים שאם קנו אריחים מנוסרים, הם יוכלו להצמיד אותם במרווחים קטנים ללא בעיה, אולם מסתבר שבשטח בדברים נראים אחרת: "אין דבר כזה מידה מדויקת של אריח.

אתם לא רוצים רצפה עקומה (flickr commons)

אתם לא רוצים
רצפה עקומה
(flickr commons)

תמיד יש סטיות. בגלל תהליך הייצור של האריח נוצרת לעיתים קרובות מעין 'בטן', ואז כשרוצים לרצף ולהצמיד את האריחים נוצרים שינויים בגובה בין אריחי הרצפה, עד כמה שנרצה להצמיד אותם, זה פשוט לא ייראה יפה" מסביר לוי.

מכון התקנים מחייב עמידה במידת עקמומיות של פחות מ- 2% מעובי האריח. אולם, מסתבר שגם אם האריח עומד בתקן, זה לא תמיד מספיק כדי ליצור משטח ישר לחלוטין במרצפות מנוסרות. לוי ממליץ ללקוחות לבקש ממנהלי החנויות לבקר בבית בו נעשה ריצוף באריחים שרציתם ולראות בעיניכם מה התוצאה, או לסמוך על שיקול דעתו של הרצף במקצועי: "רצף יוכל לומר לכם בשטח הבית אם יוכל גם להצמיד את המרצפות המנוסרות וגם ליצור משטח ישר כפלס. קחו בחשבון שייתכן ותאלצו ליצור רווחים בין המרצפות פשוט כדי שתהיה לכם רצפה ישרה".

אבן ושיש
לעומת הפורצלן, אבן ושיש הנם מוצרים טבעיים שיכולים גם כן לשמש לריצוף הבית. אם כי מחירם בדרך כלל יקר יותר. בישראל חומרי הגלם הנפוצים למרצפות אבן ושיש הם אבן חברון, חלילה ומצפה, כאשר ההבדל בין אריחי האבן לאריחי השיש הוא בעיבוד: "שיש הוא אבן שעברה ליטוש עד שהפכה לחלקה לחלוטין, ולכן יכולה לשמש לרצפה וכמובן למשטח למטבח" מסביר לוי. אריחי השיש הם חלקים תמיד, בעוד אריחי האבן יכולים להיות בעלי גימור משתנה – מכובס, עתיק ידני ומוברש.

האריח המכובס, כפי שמעיד עליו שמו, עובר כביסה עם אבנים נוספות עד שמתקבלת טקסטורה של שברים עדינים. בעיבוד העתיק הידני נוצרים מעין גלים, והגימור המיוחד של האריחים המוברשים נוצר לאחר ששופכים עליהם חומצה ומברישים. ורד מזרחי, אחראית תחום השיש בנגב, מסבירה כי בשל היות האבן מוצר טבעי, עלול להיווצר חוסר אחידות בריצוף ויתכנו גוונים שונים על הרצפה. ניתן להתגבר על כך על ידי פריסה של האריחים מול העיניים לפני הריצוף.

קחו בחשבון כי שיש ואבן הם מוצרים יקרים יותר להובלה לביתכם, מאחר והם מגיעים בפלאטות גדולות, ויש להניח אותם באמצעות טיט. מעבר לכך, אריחי שיש עוברים טיפול של ליטוש לאחר הנחתם ליצירת פלאטה אחידה, דבר שכרוך בעלות נוספת. בקיצור, אין ספק שהמראה מהמם, אבל המחיר יקר לכאן ולכאן.

אריחי טראצו
יש שלא מוכנים להיפרד משנות השבעים והשמונים, ודבקים במרצפות טראצו האהובות. מרצפות אלה עשויות שכבת בטון, חול ומלט כשמעליה שכבה של מוזאיקה, מעין מלט לבן עם חתיכות של חצץ חול וקווארץ שיוצרים צורה וצבע. הטראצו הוכיחו את עצמן לאורך שנים כמרצפות חזקות ועמידות מפני שחיקה ושריטות, הן הכי נוחות לניקוי, לא סופגות כתמים והן גם בדרך כלל הזולות ביותר בשוק.

רצפה בסגנון של פעם

רצפה בסגנון של פעם

מרצפות מאוירות
בשנות החמישים נהגו לרצף בתים רבים במרצפות בטון מצוירות במגוון גדול של דגמים. מי מאיתנו ששוכר דירה ישנה בתל אביב, לעיתים קרובות ייתקל בבתים הישנים באריחים היפים שגוניהם נשמרו לאורך עשרות שנים. ההיסטוריה של הבתים הללו מעידה כי מרצפות הבטון המצוירות עמידות לאורך זמן רב ושומרות על יופיין, ומסתבר כי ניתן גם היום להשיג מרצפות כאלו. חברת "אור ואבן" למשל, מייבאת לארץ אריחי בטון מאוירים מצרפת במראה של פעם. האריחים הם במראה מט והם בעלי ספיגות נמוכה ולכן מתאימים לכל חדר.

אריחי טרקוטה
אריחי טרקוטה עשויים חרס טבעי, ומגיעים בצבעים חומים, כתומים וחמימים שנותנים לבית מראה מיוחד. אולם הן עשויים להוות גם בעיה, כפי שמסביר לוי: "לאריחים הללו ספיגות גבוהה. אין להם הגנה מפני כתמים ובנוסף לכך הם זקוקים לטיפול עם שמן פשתן או סילרים". למרות זאת, יש לא מעט אנשים הבוחרים לרצף את הכניסה לביתם עם אריחים אלו, פשוט בגלל המראה המיוחד שלהם.

מה יותר קל לטיפול בבית?
מאחר שלרובנו אין משרתים בבית או כסף מיותר לבזבז, כדאי לבחור ריצוף שדורש כמה שפחות טיפול וניקיון. האריחים הנוחים ביותר לניקיון הם אריחי הטראצו הקלאסיים. לא רק שאינם סופגים כתמים, הם בעלי שחיקה נמוכה מאד וניתנים לחידוש בפוליש אחת לכמה שנים. למעשה הם דורשים מינימום של תשומת לב וטיפול בשגרה. אריחי קרמיקה ופורצלן מזוגגים גם הם נוחים לטיפול ופרקטיים מאד, מאחר והם אינם סופגים כתמים וניתן לנקות אותם בקלות. יחד עם זאת, על אריחים הבהירים קל יותר להבחין בכתמים וטפטופים, וייתכן שתמצאו את עצמכם מתכופפים כמה פעמים ביום כדי לנגב איזה כתם קפה קטן שטפטף במקרה על הרצפה, אבל זה המחיר שמשלמים על היופי.

לא משפצים כל יומיים (flickr commons)

לא משפצים כל יומיים (flickr commons)

איך בוחרים גוון וגודל

בביקור בחנות לריצוף הבית תוכלו בקלות להבחין כי קיימת חלוקה הוגנת בין צבעים חמים וצבעים קרים, צבעים כהים וצבעים בהירים. הבחירה בסוג הגוון תוכל להכתיב את האווירה שתשרור בחדר ואפילו תשפיע על תפיסת הגודל שלו. גוונים חמים כמו חום, כתום וצהוב יעניקו לחדר תחושה חמימה ומשפחתית, בעוד גוונים קרים יותר כמו כחול ואפור יעניקו לו תחושה של ריחוק.

בנוסף, גוונים כהים עשויים "להקטין" את החדר, לעומת גוונים בהירים שיכולים לתרום לתחושת המרחב. לכן כדאי להשתמש בחדר קטן בגוונים בהירים יותר, ולבחור גוונים כהים וחמים יותר לחדרים גדולים, כדי ליצור גם תחושה של אינטימיות. אמיר רפפורט, מנכ"ל "נגב", ממליץ גם לשחק עם אלמנטים של גוון וציור: "אם למשל החלל גדול וחלק ניכר של הרצפה גלוי לעין, אפשר לשלב בריצוף גם אלמנטים ומרקמים כמו אריחים מצוירים, גוונים או כיווני הנחה שונים". רפפורט מסביר גם כי כאשר מדובר בחדרים קטנים או כאלה שמכוסים ברהיטים רבים, עדיף ללכת על הכיוון המינימליסטי ולהשתמש באריחים שקטים ככל האפשר.

את המרצפות ניתן לקנות בגדלים שונים, כאשר בישראל המגמה היא כמובן ללכת בגדול. בסלון מקובל בדרך כלל לרצף במרצפות בגודל 30 על 30 ס"מ ומעלה, וגם למרצפות בגודל 60 על 60 ס"מ יש ביקוש גדול יחסית בקרב הישראלים. בחדרים הפנימים נהוג לרצף במרצפות קטנות יותר, גם בגלל שיקולי תקציב.

כמה זה עולה?
  • ב"טיב קרמיקה" במושב ביל"ו, נמכרים אריחי קרמיקה החל ממחיר של 42 שקלים למ"ר ועד 490 שקלים למ"ר, תלוי בגודל, במרקם ובטקסטורה. אריחים איטלקיים נעים בטווח מחירים הל מ- 70 עד 490 שקלים, ואריחי אבן נמכרים בחנות בטווח בין 300 ל- 500 שקלים למ"ר, תלוי בסוג האבן ובעובי. אריחי פסיפס משולבים מגרניט פורצלן נמכרים בטווח של 200 עד 400 שקלים למ"ר ואריחי גרניט פורצלן במראה שיש נמכרים בטווח בין 160 ל- 200 שקלים למ"ר. ניתן להשיג בחנות גם אריחי פורצלן במראה פרקט בטווח סביב 250-300 שקלים למ"ר.
קרמיקה במחסני עודפים
  • באולם העודפים של רשת "אלוני" נמכרים אריחי גרניט פורצלן במחירים החל מ- 38 שקלים למ"ר ואריחי שיש בטווח מחירים בין 100 ל- 150 שקלים למ"ר.
  • במחסן העודפים של "טיב קרמיקה" תוכלו להשיג מגוון אריחים במחירים בין 30 ל- 50 שקלים למ"ר.
  • בחנות העודפים של "נגב" בצומת סגולה נמכרת קרמיקה מטורקיה במחיר של 29 שקלים למ"ר. אריחי גרניט פורצלן ממותג נובו בגודל 60 X‏ 60 נמכרים במחיר 99 שקלים למ"ר. אריחי פורצלן איטליקיים של חברת EDILCUOGHI‏ בגודל 50 X‏ 50 נמכרים במחיר 99 שקלים למ"ר.

ב "7 סטון" בראש העין ניתן להשיג קרמיקה טורקית במחיר החל מ- 37 שקלים למ"ר. אריחי גרניט פורצלן איטלקיים בגודל 50X50 נמכרים במחיר החל מ- 85 שקלים, ובגודל 33X33 החל מ- 66 שקלים למ"ר, בעוד שפורצלן תוצרת טורקיה נמכר במחיר של החל מ- 47 שקלים למ"ר. ניתן לקנות בחנות ריצוף מאבנים טבעיות של חברת מילסטון – גודל 10X10 נמכר החל מ- 180 שקלים למ"ר. פסיפסים נמכרים החל מ- 40 שקלים לרשת. ברשת נמכרים גם אריחי פורצלן דמויי פרקט מוארכים במחיר של 210-220 שקלים למ"ר.

ברשת נגב מציעים אריחי גרניט פורצלן של חברת NOVO בגודל 33.5X33.5 ובמחיר של 86 שקלים למ"ר. הרשת מציעה גם אריחי פורצלן איטלקיים עם אפקט שיש טבעי במחיר של החל מ- 162 שקלים למ"ר. אם חשקתם באריחי קרמיקה ופורצלן של "ורסאצ'ה", נגב תציע אותם החל מ- 450-500 שקלים למ"ר.

בחנות "חזי בנק" בדיזיין סנטר מציעים קרמיקה ופורצלן איטלקי במחיר של החל מ- 240 שקלים למ"ר. קרמיקה איטלקית של חברת SANTAGOSTINO נמכרת במחיר נמוך יותר של 200 שקלים למ"ר. עוד בחנות נמכרים אריחי קרמיקה גדולים של חברת CASA DOLCE CASA בממדים של 110X110 ס"מ ובמחיר החל מ- 200 שקלים למ"ר.

ברשת "אלוני" נמכרים אריחים במראה דמוי אבן העשויים קרמיקה או פורצלן מזוגג במחיר מ-50 שקלים עד 200 שקלים למ"ר. אריחים דמויי טרקוטה, בגוונים אדמדמים נמכרים במחיר החל מ-50 עד 250 שקלים למ"ר. עוד ברשת נמכרים אריחים במראה שיש העשויים פורצלן טהור במחיר של 130 עד 400 שקלים למ"ר. קרמיקה דמוית פרקט נמכרת במחיר של כ-200 שקלים למ"ר של מרצפות מלבניות.

בחברת "אור ואבן" במודיעין נמכרים אריחים צבעוניים ומאוירים. מחיר אריחים חלקים בצבעים שונים בגודל 20X20 עומד על 180 שקלים למ"ר והחל מ- 50 מטר המחיר יורד ל- 155 שקלים למ"ר. אריחים בגודל 20X10 נמכרים במחיר של 10 שקלים ליחידה ובגודל 10X10 במחיר 7.5 שקלים ליחידה. מחיר אריחים מאוירים באותם גדלים נע בין 25 ל- 30 שקלים ליחידה.


מה חשוב לבדוק בחנות

מעבר לעניין של עיצוב הקשור בצבע ומרקם, ישנה חשיבות גבוהה לאיכות המוצר שתקנו. אחרי הכול, מרצפות לא מחליפים כל יום ולא הייתם רוצים לראות אותן מתבקעות ונשברות כעבור שנים בגלל עמידות לקויה. הנה כמה כלים שיעזרו לכם לדעת אם המרצפות שתקנו אכן איכותיות כמו שמוכרים לכם:

  1. עמידה בתקן הישראלי: דרשו לראות תו תקן של מכון התקנים הישראלי. אריחי קרמיקה ופורצלן נבדקים במכון על פי תקן מחייב, והבדיקות כוללות בין היתר ספיגות מים, חוזק, עמידות בשחיקה, התנגדות להחלקה, היוצרות סדקים בטמפ' גבוהה ופגמים.
  2. עמידות בשחיקה באריחים מזוגגים: על פי נתוני מכון התקנים, עבור כל סוג של אריח קיים סיווג של עמידות בשחיקה הנע בין 0 ל- 5, כאשר 5 היא הדרגה המעידה על העמידה הגבוהה ביותר מפני שחיקה. בדרך כלל נתוני השחיקה לא מסומנים על האריזה ויש לדרוש לראות אותם בקטלוג היצרן ולהשוותם עם נתוני תו התקן.
  3. התנגדות להחלקה: לפי נתוני מכון התקנים, נתוני התנגדות להחלקה נעים בין R9 ל- R13, כאשר R13 היא ההתנגדות גבוהה ביותר להחלקה. את נתון זה גם כן יש לדרוש לראות בקטלוג החברה לפני הקנייה. לצורך העניין, מרצפת בעלת התנגדות R9 יכולה בהחלט להספיק לחדרי שינה וסלון, שהם חדרים "יבשים". לעומת זאת, למטבח ואמבטיה ולריצוף חיצוני יש להשתמש במרצפות מ- R10 ומעלה, מאחר ויש בהם רטיבות.
  4. ספיגות: ניתן לבדוק על ידי ציור בטוש על גבי דוגמת אריח. אם הטוש לא יורד, סימן שהספיגות נמוכה והאריח לא עמיד כנגד כתמים.